Naar de boot en weer naar huis

En dan is de vakantie al weer ten einde. We hebben nog een leuke avond gehad op de boot. Het avondbuffet was weer lekker. S’avonds bij de observationlounge gezeten. Daar speelde een leuke band. We hebben ons goed vermaakt tot een uur of 23.00.

De volgende dag rijden van Kiel naar huis. We reden de boot af om 9.30 uur. Veel drukte en files rond Hamburg en later nog de pech dat 2 vrachtwagens op elkaar zaten. Het vormde een behoorlijke file waarbij we op de snelweg uit de auto zijn gestapt.

Daarna nog maar even gerust en schnitzel gegeten bij een räsststätte.

Totaal wel zo’n 1,1/5 / 2 uur vertraging gehad. Rond 20.00 uur waren we thuis.

Al weer zin in plannen maken voor volgend jaar…………………………………………….en de toekomst?🙃

Naar Oslo

Rond een uur of 9 vertrokken we richting Oslo. Een mooie route over de bergen. We zaten al vrij hoog dus meer dalen dan stijgen.

We hadden een huisje gehuurd op camping Utvika. Een half uur van centrum Oslo. Tegenover het eiland Utoa…..Wel raar om dat eiland te zien en te bedenken wat er allemaal is gebeurt.

De camping was niet echt indrukwekkend. Wordt meer gebruikt om oslo te zien of om op tijd weer bij de boot te zijn.

De volgende dag bezochten we Oslo. Een grote stad, ruim opgezet met lanen en pleinen. Het viel op dat de gebouwen er goed en verzorgd uitzagen en dat de straten schoon waren.

Met 10 man door de stad… Het paleis gezien en een paar winkels bezocht. Een beetje sfeer geproefd en daarna weer terug naar de camping.

Kanovaren

Afgelopen donderdag vertrokken uit Trondheim. Richting Sorken gereden waar we met de kanotocht zijn begonnen.

Onderweg nog bij een mooi picknickplekje met rivier gestopt. Lunch gegeten en Jeroen gevist. Helaas niets gevangen.

Rond 15.30 kwamen we aan bij femund canoecamp. Daar was de fam.Bik ook net aangekomen. We kregen twee primitieve huisjes voor de nacht. De volgende dag reden ze onze kano’s naar de startplek.

We waren rond 10.00 uur bij het Glenoe meer. Het is een merengebied met verschillende meertjes die in verbinding met elkaar staan door een riviertje.

Omgeving was erg mooi. We hebben vele rendieren gezien.

Ook erg mooi weer gehad. Lekker zonnetje. s’Avonds koelde het iets af maar het kampvuur hield ons warm en vrij van muggen.

Bij de riviertjes was de waterstand erg laag. We moesten daar vaak uitstappen en de spullen uit de kano’s overzetten of de kano over de stenen slepen. Een heel gedoe met 10 man en 4 kano’s.

Eind van de middag vonden we een mooie plek waar we de tenten konden opzetten.

We hebben daar gekookt en een kampvuur gemaakt. Ook daar zagen we geregeld rendieren voorbij lopen.

De nacht redelijk goed geslapen. Rond een uur of 4.00 werd het wel koud. De 2e nacht daarom maar wat meer kleding aangetrokken.

We besloten de 2e dag het tentenkamp te laten staan en alleen snacks en Lunch spullen mee te nemen in de kano.

We vaarden naar een ander meer en onderweg stopten we voor een lunch met pannenkoeken en noodlesoep.

De eerste dag kiepte de kano van Thomas, Bart en mij nog om terwijl we er in zaten met de bepakking. Ik wou even een tas van achteren naar voor verplaatsen maar toen waren we niet meer in evenwicht……. behoorlijk schikken met z’n allen in het water. Gelukkig niet bezeerd en de spullen dankzij de waterdichte tas nog droog.

Jeroen heeft tijdens de kanotocht diverse pogingen gedaan om een mooie vis te vangen. Uiteindelijk een paar mooie snoeken gevangen.

De laatste dag alles weer ingepakt en rustig naar de ophaalplek gevaren.

Richting de avond naar Zweden gereden (45min rijden). Daar bij een grillrestaurant lekker gegeten met z’n allen. Zweden is toch een stuk goedkoper dan Noorwegen. Met z’n 10-en waren we €120,00 kwijt voor een menu incl. drinken. Dat zou in Noorwegen toch het dubbele zijn.

Nog 1 nacht in het primitieve huisje geslapen en de volgende ochtend naar een camping dichtbij Oslo.

Trondheim

Gisteren een rit van 2 uur naar Trondheim. Lekker rustig aan gedaan. We hadden keuze uit diverse routes. We kozen de weg langs de kust. Helaas geen kust gezien want het was alleen maar tunnels rijden. Voordeel was wel dat het lekker opschoot.

We kwamen nog langs een groot winkelcentrum met outdoor en sportzaken, een grote stoffenwinkel en een Biltema.

Leuke stofjes gescoord. Niet echt koopjes maar dan heb je wel stofjes uit “noorwegen”.

Biltema heeft campingartikelen, bouwmaterialen, fietsen…en nog veel meer voor weinig. De fietsen zijn hier een stuk goedkoper dan in Nederland, maar beetje lastig meenemen.

In Trondheim hebben we een leuk airbnb huisje geboekt. Het staat in een leuke buurt met veel oude huisjes en leuke straatjes. Volgens de eigenaren is dit huis ergens in 1845 gebouwt. Het had aan de achterkant een mooi uitzicht op het fjord waar Trondheim aan grenst. Helaas hebben ze een fabriek gebouwt die het uitzicht belemmerd.

Vandaag veel gedaan en gelopen. Je loopt hier in 20 minuten naar het Centrum.

Winkels bekeken, een marktje met oude ambachten bezocht. Het is hier st.Olavs feest. Een grote kerk organiseert van alles, waaronder de markt, muziek en andere activiteiten.

Eind van de middag gezwommen in het zwembad van Trondheim. Een mooie locatie met uitzicht op het fjord/zee.

Een lange wandeling over de boulevard weer terug.

Na het eten wou Thomas de electrische step nog even uitproberen. Die rijden hier allemaal door het centrum. Je kunt ze opsporen en betalen via een app en ergens anders willekeurig op straat weer neerzetten en uitloggen. Erg handig systeem.

Surnadalsøra

Allemaal weer lekker geslapen ondanks dat het hier bijna niet donker wordt. Overdag zo’n 32C maar s’avonds koelt het gelukkig iets af.

Na het ontbijt ons klaargemaakt voor een wandeling. 2 minuten van ons vandaan een grindweg op met de auto. Iets verderop zou een parkeerplaats zijn hadden we op googlemaps gezien. Vanaf de parkeerplaats nog 8 minuten lopen naar een mooi meer boven op de berg.

Eerst ging het redelijk en trok de auto het goed. Een paar meter verder deed hij niets meer in de 1e versnelling. Geen centimeter meer omhoog en als Bart de rem en handrem niet gebruikte gingen we achteruit…..ppffff wat een spanning op de ochtend. Jeroen en ik begeleiden Bart achteruit de berg weer af.

Even afkoelen in de airco. Een autorit gemaakt langs een rivier, beetje gewandeld over stenen en kleine beekjes.

In de middag met Thomas en sarah naar het witte strandje geweest dat tegenover ons huisje ligt. Onderweg 2 zwembanden gekocht waar ze zich nu al 1,5 uur samen mee vermaken.

Bart en ik lekker zitten niets doen. Het witte strand lijkt net een strandje in Griekenland. Naast ons geen ijskraam maar een loempiakraam. Ijskraam kennen ze niet, warme weer voor noren ook uitzonderlijk denk ik.

Was wel benieuwd wat het kraampje allemaal verkocht. Het goedkoopste op de kaart was 25 kronen (€ 2,70). 3 stuks besteld (Vietnamese loempia). Lekker opgegeten!